DEFINISI
Pembimbing Rakan Sebaya ialah seorang pelajar yang telah dilatih dalam bidang kemahiran asas komunikasi dan kaunseling. Ia berfungsi sebagai seorang kawan yang berkesan kepada rakan sebaya, terutama kepada mereka yang memerlukan pertolongan. PRS tidak bertugas untuk memberi nasihat dan menyelesaikan masalah rakan-rakan tetapi ia menjadi seorang pendengar yang peka kepada perasaan orang lain, berminat dan mengambil berat serta rela serta rela memberi khidmat dalam sistem sekolah.
FALSAFAH
“BANTU DIRI SUPAYA BERUPAYA MEMBANTU ORANG LAIN”
PRS harus dilengkapi dengan ilmu pengetahuan, perlakuan, perhubungan, kemahiran, kreativiti dan keimanan.
VISI
Sistem pengurusan perkhidmatan Pembimbing Rakan Sebaya yang cemerlang dan berkualiti.
MISI
Membentuk dan melahirkan insan yang seimbang dari aspek Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan cemerlang berdasarkan falsafah dan etika Pembimbing Rakan Sebaya.
“BANTU DIRI SUPAYA BERUPAYA MEMBANTU ORANG LAIN”
PRS harus dilengkapi dengan ilmu pengetahuan, perlakuan, perhubungan, kemahiran, kreativiti dan keimanan.
VISI
Sistem pengurusan perkhidmatan Pembimbing Rakan Sebaya yang cemerlang dan berkualiti.
Membentuk dan melahirkan insan yang seimbang dari aspek Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan cemerlang berdasarkan falsafah dan etika Pembimbing Rakan Sebaya.
MATLAMAT
- Membina budaya kasih mesra dan saling membantu dikalangan pelajar.
- Membina pelajar yang yakin diri dan menghayati nilai-nilai murni berasaskan kepada kepercayaan kepada Tuhan.
- Memupuk potensi/bakat kepemimpinan dan menjadi individu yang peka, bertimbangrasa, rela,taat, menolong dan berupaya hidup selesa dalam masyarakat majmuk.
- Melalui pengaruh positif dan persepaduan dalam aktiviti lain, PRS dapat memainkan peranan membantu mengurangkan masalah salahlaku dikalangan pelajar.
PRS perlu patuh kepada etika berikut:
- Amanah dan menyimpan rahsia.
- Menerima dan menghormati rakan dan orang lain.
- Tahu batasan dan keupayaan diri.
- Sentiasa berusaha meningkatakan diri dari pelbagai aspek.
- Melapor kepada Kaunselor/Guru Bimbingan dan Kaunseling tenteng kes yang boleh merosakkan diri atau orang lain.
- Merujuk kes rumit kepada Kaunselor/Guru Bimbingan dan Kaunseling.
- Mematuhi peraturan sekolah dan norma masyarakat dan agama.
AHLI JAWATANKUASA
PEMBIMBING RAKAN SEBAYA 2012
SESI PAGI
-PENGERUSI-
SITI NOR SHAHIRA BT AZMAN
SITI NOR SHAHIRA BT AZMAN
-NAIB PENGERUSI-
-SETIAUSAHA-
-NAIB SETIAUSAHA-
-BENDAHARI-
-AJK PAPAN KENYATAAN-
-BIRO AKADEMIK-
-BIRO KEBAJIKAN-
-BIRO LATIHAN-
-BULETIN-
-LAWATAN-
-KECERIAAN-
-KECERIAAN-
-P.A SYSTEM-
BIL | NAMA | TING |
1 | ||
2 | ||
3 | SITI AISYAH BT DZULKIFLI | 4 SAINS |
4 | ||
5 | UMMI SYAZANA BT SAMSUDDIN | 3 GIGIH |
6 | ABAS ASLAM BIN MUSA | 3 MAJU |
7 | MOHAMAD NOR ALWAN IQMAL BIN MOHAMAD NORKHAN | 3 MAJU |
8 | NOR FATIN HAMAMAH BT BAHARUDIN | 3 MAJU |
9 | NUR ALIYYAH BINTI YUNUS | 3 MAJU |
10 | NURZAIMAH BT ZAINUN | 3 MAJU |
11 | FARZANA BT MASRIZAL | 5 SAINS |
12 | FATIN NABILA BT MUHAMAD | 5 SAINS |
13 | 5 SAINS | |
14 | MUHAMMAD AFIF B HISSAM | 5 SAINS |
15 | MUHAMMAD FADHIL BIN HARUDDIN | 5 SAINS |
16 | MUHAMMAD FARID B MOKHNI | 5 SAINS |
17 | NOR MASLINDA BT MOHD MASOL | 5 SAINS |
18 | NURAINA BT HARNI | 5 SAINS |
19 | NURUL AIN IDAYU BINTI SHARUDIN | 5SAINS |
20 | NURUL SHAHIRAH BT JASMAN | 5 SAINS |
21 | SITI HAZIRAH BT HAMIDON | 5 SAINS |
22 | SITI NURSHAHIRA BINTI AZMAN | 5 SAINS |
23 | ZAMEERA FITRA BIN KOSMERA | 5 SAINS |
24 | MUHAMMAD FAHMI B HALIM | 5T1 |
25 | MUHAMMAD FARID B MD KHIR | 5T1 |
26 | NABILA HUSNINA BT AZMAN | 5T1 |
27 | RAIHAN FARHANI BT RAMLAN | 5T2 |
28 | SITI FATINA BT MD BADARUDIN | 5T2 |